Werkzaamheden aanleg Tafelbrug bij Aduard gestart

Deze week is Beens Groep gestart met de werkzaamheden rondom de realisatie van de nieuwe Tafelbrug bij Aduard over het Van Starkenborghkanaal. De provincies Groningen, Fryslân en Rijkswaterstaat werken aan de verbetering van deze hoofdvaarweg tussen Lemmer en Delfzijl. Het Van Starkenborghkanaal wordt dieper en breder gemaakt zodat het geschikt is voor scheepvaartsklasse Va. Tevens worden een aantal bruggen vernieuwd.

Het Van Starkenborghkanaal is geen onbekend terrein voor Beens Groep. Enkele jaren terug hebben we een bocht in dit kanaal verruimd nabij Zuidhorn. Afgelopen periode zijn we druk doende geweest met de waterbouwkundige constructies voor de nieuwe spoorbrug bij Zuidhorn. In opdracht van Provincie Groningen zijn we bij de bouw van de nieuwe Tafelbrug bij Aduard hoofdaannemer voor de realisatie van de onderbouw van de brug en de aanleg van de rondweg rondom Aduard.

Aan beide zijden van de brug wordt als onderbouw een stalen bouwkuip gerealiseerd met een betonconstructie. De betonconstructie wordt in onderaanneming uitgevoerd door Damsteegt Waterwerken. Om de leefbaarheid in Aduard te verbeteren wordt een rondweg aangelegd die bij Nieuwklap aansluit op de N355. De nieuwe rondweg wordt in onderaanneming uitgevoerd door BAM Infra Regio Noordoost Wegen. Beens Groep voert als hoofdaannemer de coördinatie over dit geheel. Door de sloop van de oude brug, aansluiting op de nieuwe brug en aanleg van de nieuwe rondweg is het een project waar onderlinge afstemmingen en coördinatie essentieel zijn.

Op enkele plaatsen zal het kanaal verbreed worden. Bij de nieuwe brug wordt de doorgang juist iets smaller. Beens Groep draagt zorg voor de nieuwe oeverconstructie. Tevens wordt het kanaal dieper gemaakt. Beens Dredging (onderdeel van Beens Groep) verzorgt de baggerwerkzaamheden. Nabij de nieuwe Tafelbrug wordt een loswal gerealiseerd. Dit betreft een kadeconstructie van stalen damwanden met een damwandscherm en legankers. Planning is dat totale werkzaamheden 1 mei 2018 gereed zijn.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie