Beens Dredging brengt Amsterdamse haven op diepte

Beens Dredging uit De Rijp doet het tweejaarlijkse onderhoud aan de haven van Amsterdam. Het nog jonge bedrijf is daarmee in één klap een landelijke speler geworden. Directeur Ewald Scholten: ,,Er moet 800.000 kuub bagger worden verwijderd. Dat gebeurt op innovatieve wijze.”

Noord Hollands Dagblad 7 oktober 2016
Door: Arie Booy

Beens Dredging uit De Rijp doet het tweejaarlijkse onderhoud aan de haven van Amsterdam. Het nog jonge bedrijf is daarmee in één klap een landelijke speler geworden. Directeur Ewald Scholten: ,,Er moet 800.000 kuub bagger worden verwijderd. Dat gebeurt op innovatieve wijze.”

De grote klus in de hoofdstad past in een patroon; dit jaar zijn al acht nieuwe projecten aan Beens gegund. Recent is het onderhoud van de haven van Medemblik aangenomen waar 60.000 kuub bagger verwijderd wordt. Op voorspraak van het waterschap Hollands Noorderkwartier is het bedrijf tevens genomineerd voor de Waterinnovatieprijs van 2016.
,,Dat is naar aanleiding van de speciale zandsproeitechniek die we hebben ontwikkeld om de kwetsbare dijken van de Nauernasche Vaart te verbeteren”, legt Scholten uit. ,,Door een zandpakket laag voor laag aan te brengen in een sloot, werd de eeuwenoude dijk gestabiliseerd. Het was een project van anderhalf jaar waarbij wij onze vindingrijkheid konden laten zien. Deze techniek is inmiddels ook toegepast bij de aanleg van een strandje in de Haarlemse Molenplas.”

Het onderhoud van de Amsterdamse haven wordt eveneens op een nieuwe manier aangepakt. In plaats van bagger op te scheppen en naar een stortplaats te brengen, schuift Beens Dredging de specie in diepe putten die bij de aanleg van de haven zijn gemaakt. Scholten: ,,Het is een duurzame manier van baggeren, want er zijn geen beunschepen en vrachtwagens nodig om de bagger naar een plek op het land te vervoeren waar die verwerkt kan worden.”

Beens Dredging is twee jaar geleden begonnen als onderdeel van de Beens Groep uit Genemuiden. Dat familiebedrijf in de waterbouw besteedde baggerwerk altijd uit, maar vroeg twee jaar geleden aan Scholten om een eigen baggertak op te zetten. De voormalige directeur van De Vries & van de Wiel voelde zich aangetrokken door de bedrijfscultuur van Beens: ,,Het is een pur sang familiebedrijf. De lijnen zijn kort en je hoeft niet maanden lang te wachten of een investering wel of niet goedgekeurd wordt.”
Voor het slaan van damwanden in de historische binnenstad van Utrecht schafte Beens een smal hefponton aan. Het Utrechtse werk leidde tot een nieuw project dat nog groter is en daarom werd een tweede ponton besteld.

Voor Beens Dredging is tevens nieuw materieel in aantocht. Het gaat om een nieuw baggerponton met daarop een 60-ton rupskraan. ,,Geen geringe investering”, stelt Scholten ,,maar ik heb er vertrouwen in dat we die binnen niet al te lange tijd kunnen terugverdienen.” Als voetballiefhebber is de Heilooënaar regelmatig in het AZ-stadion te vinden: ,,Ik voel verwantschap met de voetbalclub, want dankzij het werk in de Amsterdamse haven speelt ons bedrijf nu ook in de eredivisie.”


Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie